Nina Gustavsson

♡ Graviditet, förlossning och livet som nybliven mamma ♡

SPYDDE BLOD & AKUTEN

Publicerad 2021-11-05 07:36:12 i Basic,

Det blev inte alls som jag tänkt mig igår kväll. Jag hade städat upp och gjort om i lägenheten under dagen... Sen tänkte jag, ja lägger mig på soffan i några minuter, sen lagar jag mat, hoppar in i en skön lång dusch och bäddar ner mig i soffan framför min serie med tända ljus. Så blev det inte alls. Från ingenstans får jag resa mig från soffan och springa raka vägen in i badrummet. Jag spydde, och jag spydde blod. 

Jag ringde syrran direkt och hon kom upp. Under tiden satt jag i kö hos 1177. Med tanke på att jag är gravid i vecka 33 så blev jag orolig över blodet. Medan jag och syrran sitter i vardagsrummet i telefonkö så öppnas min ytterdörr. Vem fan är det som kliver in i min lägenhet tänkte jag... Men det var brorsan. Tydligen hade mina syskon redan fått reda på att jag spytt blod, så han kom upp och var beredd ifall jag behövde åka in till akuten. 
Efter 25 minuter svarar dom på 1177. Självklart säger dom att jag ska åka in och kolla upp det, men som jag är så vill jag ju i bästa lag undvika sjukhus. Personalen på andra sidan luren nämnde någonting om att det skulle kunna bero på spruckna blodkärl, också med tanke på att jag inte kände mig dålig. Jag kände mig precis som vanligt efter man spyr. Inga smärtor, bebisen rörde sig som vanligt och ja. 
Så jag beslutade mig för att ringa till förlossningen också. Kvinnan i telefonen verkade ha lite mer förståelse för att jag inte ville åka in i onödan osv, så hon sa det att det inte är normalt att man spyr blod under graviditeten på grund av att det ska vara något fel med bebisen, så hon trodde också att det kunde bero på spruckna blodkärl, men tyckte fortfarande att jag skulle åka in till akuten. 
Efter noga övervägande bestämde jag mig för att inte åka in. Syrran tyckte att jag skulle göra det, men det kändes så onödigt på något sätt och ärligt talat så hade jag ingen ork till att åka in till akuten och sitta där i flera timmar. Så brorsan sa det, att om vi inte åker in så får jag åka med honom hem i ett par timmar så att han kan hålla koll på mig. 
Det gjorde jag. Vi satt oss hemma hos honom och kollade på den första Ailien filmen som jag inte har sätt, brorsan servade med rostade mackor och vatten, men allting var lugnt. Jag hade som sagt inte ont eller någonting, jag var bara skakis och chockad efter att fått se blod i min spya. 
Några timmar senare så ber jag honom köra hem mig. Han sa att han sätter telefonen på högsta volym inatt och att jag ska ringa direkt om det är någonting. Absolut men det ska nog inte vara någon fara. 
Jag somnade nästan tvärt igår. Ni vet efter man fått en chock så blir man ju helt slut i kroppen. Det känns nästan som att man har fått en panikångest attack, tröttheten efteråt var densamma. 
Denna morgon är den fortfarande okej. Jag ska ringa in till vårdcentralen idag dock och boka in en tid för en hälsoundersökning bara för att se så att det inte är något problem med mina lungor eller så. 
Jag vet att om jag hade åkt in till akuten så hade dom i första hand gjort en gastroskopi, vilket innebär att dom skickar ner en kamera i halsen på mig för att se eventuella blödningar. Detta hade jag ändå nekat till. Så jag tänker, på vårdcentralen kan dom kanske i alla fall lyssna på mina lungor och höra ifall det låter som det ska. 
Så ja, min kväll blev inte alls som jag hade tänkt mig igår. Min lugna myskväll blev till en chockerande kväll istället. Men skulle det vara som så att jag spyr blod igen så åker jag självklart in direkt. 
Jag tycker det är lite konstigt bara för jag har inte spytt på säkert två månader, och nu från ingenstans blev jag tvungen att springa in på toaletten och så kom det blod på det. Jag vet inte, men för nu verkar det lugnt. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag kommer att blogga mycket kring min graviditet och livet som följer efter det. Hur det är att vara en nybliven mamma, besvär och förlossning. LÄNK TILL MIN YOUTUBE: https://www.youtube.com/channel/UCqD2ywehtQYAJTmHIMnda1w/videos?view_as=subscriber

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela