Nina Gustavsson

♡ Graviditet, förlossning och livet som nybliven mamma ♡

BVC och corona

Publicerad 2022-01-19 16:32:38 i Basic,

Nu var det ett tag sen senaste uppdateringen, men här kommer en ny!



Flickan har vuxit till sig. Tänk att hon redan är 6 veckor gammal och redan har vuxit ur sina bodys. Tiden går så fort. 
Jag var på BVC igår, hon fick sin första vaccination. Hon blev vaccinerad mot rotaviruset. En vaccination som dom började med 2019 tydligen som är nån magsjukebakterie. 
Dom sa att hon kunde bli irriterad av sig efter vaccinet, och det blev hon. Liksom att hon kunde få diarré och skrika en del. Även det tog sig. 
Idag mår hon lite bättre än igår. Irritationsmässigt. Hon hade gått upp i vikt bra, strax över 300 gram på 10 dagar. Längdkurvan har hon kommit om. Det blir en lång flicka. Hela 7 cm. 

Än så länge har vi klarat oss ifrån coronan. Min kära faster var snäll nog att ta med sig några munskydd när dom var och hälsade på i helgen som både skyddar mig och folket runtomkring. Det många inte vet är att de vanliga munskydd en endast skyddat folket runtom dit, men det skyddar inte dig. Filtret i de munskydden är nämligen bara ensidiga, så vill ni vara säkra ska ni beställa ffp2 eller ffp3 som jag har förstått det. 

Folk verkar dock inte ens bry sig. Coronan härjar snabbt och folk går utan munskydd i butiker och knuffas in i varandra. Har människor slutat bry sig? Slutar man bry sig när man själv haft corona? Människor måste bli bättre. Håll avstånd och ha på er munskydd. Gå inte på konserter och skit som bidrar till folksamlingar. Vi måste få ett slut på det här nu. 

Nästa bvc besök är i alla fall om tre veckor. Tydligen så skulle vi prata lite då om hur jag mår efter förlossningen. Ja, trött är jag. Det är rätt tufft som ensamstående. Men jag klarar mig bra. Jag får passa på att sova medan lillen sover. Varesig jag vill eller inte. 

Jag ger henne Nan ersättning. Nu är hon som sagt sex veckor gammal. På deras burk så står det att från 3-4 veckor så ska dom äta 120 ml ersättning. Dock så klarar inte hon av att få i sig den mängden, så vid diskussion med bvc samt att vi sätt att hon går upp i vikt, så håller jag kvar henne på 90 ml var tredje timme. Detta tills jag märker att hon vill ha mer. Jag får helt enkelt testa lite då och då med 120 och se när hon klarar av en högre mängd.


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag kommer att blogga mycket kring min graviditet och livet som följer efter det. Hur det är att vara en nybliven mamma, besvär och förlossning. LÄNK TILL MIN YOUTUBE: https://www.youtube.com/channel/UCqD2ywehtQYAJTmHIMnda1w/videos?view_as=subscriber

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela